Våra kunder berättar

Därför använder vi Uska

Uska är Sveriges största samlingsplats för arbetsgivare, undersköterskor, vårdbiträden och personliga assistenter. Vi matchar rätt kandidat med rätt arbetsplats med drivkraften att göra vård och omsorg bättre. För alla. Eftersom vi, precis som ni, brinner för kvalitativ vård under rätt förutsättningar.

Det är en av anledningarna till att över 30 000 kandidater valt att registrera sig hos oss – och att en mängd kommuner och privata vårdbolag väljer uska.se för att hitta sin nästa medarbetare.

Catharina Rosendahl
Verksamhetschef
Care Allomsorg
– Såhär i efterhand förstår jag inte riktigt hur jag klarade mig innan. Då handlade det lite mer om tur och tillfälligheter i att få in rätt ansökningar. Nu känns det som jag jobbar med metodiskt.

”Den nya tjänsten hjälper oss att hitta medarbetare med rätt kompetens”

Det finns ständigt ett behov av fler medarbetare inom olika omsorgs-verksamheter. För företaget Care Allomsorg i Stockholm har nya tjänsten Uska inneburit en klar förbättring.

– Kvaliteten på de som söker via Uska är betydligt högre, säger verksamhetschefen Catharina Rosendahl.

Uska är en webbtjänst som knyter ihop de som vill jobba inom omsorgen med olika arbetsgivare.

– Det unika med tjänsten är att många hittar jobb precis där de vill jobba.

– Vi har t ex ett fokus på Södermalm och hittar många som bor här och vill ha nära till jobbet, berättar Catharina Rosendahl.

Sedan Care Allomsorg började använda tjänsten på uska.se har de märkt en klar skillnad.

– De som söker här är mer motiverade. Uska har gett oss ett avsevärt högre antal kvalificerade sökande.

I genomsnitt lägger Care Allomsorg upp 1-2 lediga jobb i månaden.

– Lite beroende på så intervjuar vi 2-3 personer och hittills har vi alltid hittat en ny medarbetare bland dessa. Tjänsten gör det enklare att snabbt se vilka som klarar grundkraven eller inte.

– Antingen med rätt utbildning eller andra kvalifikationer som gör att de passar in. Uska gör det överskådligt.

Tjänsten drivs av Skillio som är helägt av Lernia vilket borgar för kontinuitet och kvalitet. Det är gratis för de som letar nytt jobb att anmäla sitt intresse. Och det är inte svårt. Den som kan hantera en dator klarar lätt att lägga upp sin profil på några minuter.

– Det är helt klart att de som anstränger sig att gå via Uska också håller en genomsnittligt högre kvalitet och är bättre lämpade för de jobb vi lägger ut.

– Tjänsten är bra eftersom de som söker t ex inte behöver skriva ett eget cv eller brev, utan får hjälp med att ge samma information tack vare det enkla upplägget.

Catharina och hennes medarbetare håller ett högt tempo.

– Som arbetsgivare upplever jag en stor arbetsbesparing. Arbetsförmedlingens tjänst har vi använt då och då, men vi känner att via den så får vi väldigt många ansökningar men där 80- 90 procent antingen inte är tillräckligt intresserade eller har helt fel förutsättningar.

– Genom Uska får jag färre ansökningar men framförallt bättre sökande.

Idag har Care Allomsorg ett 30-tal anställda som jobbar inom hemtjänst, ledsagning och boendestöd.

– Såhär i efterhand förstår jag inte riktigt hur jag klarade mig innan. Då handlade det lite mer om tur och tillfälligheter i att få in rätt ansökningar. Nu känns det som jag jobbar med metodiskt.

– Vi har som målsättning att på några års sikt bli ungefär tre gånger så stora.

– Med hjälp av Uska känns det som om vi har alla förutsättningar på plats vad det gäller att få tag på rätt personer att anställa, säger Catharina Rosendahl.

Mattias Falk
Verksamhetschef
Inova Assistans
– Den absolut största vinsten är tidsbesparingen – att skapa en matchningsprofil går på fem minuter och det gör hela rekryteringsprocessen mycket enklare och snabbare.

”Tuff arbetsmarknad inom vård och omsorg utmanas med digital matchning”


En tuff arbetsmarknad med en tydlig kandidatbrist och en hög personalomsättning. Det är verkligheten för Mattias Falk som är verksamhetschef på assistansbolaget Inova Assistans. För ett år sedan bytte han platsbanken mot matchningstjänsten Uska som skippar cv:t – och skillnaden är stor: ”Den absolut största vinsten är tidsbesparingen”

Som verksamhetschef på Inova Assistans i Sala sköter Mattias Falk den dagliga driften, planeringen och inte minst rekryteringen för assistansbolaget. Och det i en bransch med en naturligt hög personalomsättning.

– Många unga börjar jobba här innan de bestämmer sig för vad de vill plugga eller göra senare, säger han och fortsätter:

– Arbetsmarknaden är otroligt tuff för arbetsgivare i dag, det finns väldigt många jobb att söka men knappt någon arbetskraft. Samtidigt tvingas de som är arbetslösa att söka jobb och det gör de naturligtvis – oavsett om de egentligen vill ha jobbet de söker eller inte. Och det är ju det allra viktigaste i vår bransch, att vilja arbeta med människor.

Digitala verktyg förenklar urvalet
I stället för att läsa cv:n från personer som inte är intresserade började Mattias Falk för ett år sedan istället att använda den digitala matchningstjänsten Uska.se – en mötesplats för arbetsgivare och undersköterskor, personliga assistenter samt vårdbiträden.

– Utvecklingen går hela tiden framåt och jag både vill och behöver nå ut så brett som möjligt. Uska är ett perfekt rekryteringsverktyg för mig, framför allt eftersom det avgränsar sig till människor som har ett uttalat intresse av att jobba med vård och människor.

Genom att skapa en matchningsprofil och exempelvis ange geografiska upptagningsområden, önskade arbetstider och erfarenheter från utbildningar och tidigare jobb kan Mattias Falk snabbt få en lista på lämpliga kandidater som letar efter en arbetsgivare som just Inova Assistans. Och detta utan att vare sig cv:n eller personliga brev behöver granskas.

Matchning = intervju
Med en procentsats visas hur väl deras egenskaper, mål och erfarenheter stämmer överens mot den egna matchningsprofilen.

– Sedan är det bara att välja vilka jag vill få kontakt med. Godkänner de så kan jag sedan kontakta dem och boka in en intervju, säger Mattias Falk och avslutar:

– Den absolut största vinsten är tidsbesparingen – att skapa en matchningsprofil går på fem minuter och det gör hela rekryteringsprocessen mycket enklare och snabbare.

Daniel Brännström
Verksamhetschef
Diagnostiskt Centrum Hud
– Efter att ha lagt upp min annons på Uska så fick jag upp förslag på passande kandidater som matchade vår arbetsbeskrivning. Kort efter det, anställde jag två personer, varav en av dem var Monika.

”Monika fick drömjobbet – Kliniken fick rätt personal”

Måndag till fredag och vårdcentral – det var undersköterskan Monika Lehvonens önskemål. Det var bara en av de parametrar som gjorde att hon genom matchningstjänsten uska.se fick hon det perfekta jobbet.

Daniel Brännström, Verksamhetschef på Diagnostiskt Centrum Hud i Helsingborg berättar hur det gick till när de anställde Monika.

– Som nystartad klinik hade vi behov av att hitta kompetent personal som passade in i vår verksamhet.

– Jag valde testa tjänsten uska.se eftersom jag inte hade tid att gå igenom mängder av personliga brev och Cv:n. Utan behövde hitta rätt personal snabbt och enkelt.

– Efter att ha lagt upp min annons på Uska så fick jag upp förslag på passande kandidater som matchade vår arbetsbeskrivning. Kort efter det, anställde jag två personer, varav en av dem var Monika.

Monika Lehvonens väg till sitt nya jobb
Det började med en annons i Facebookflödet och en fundering på om det fanns något annat spännande där ute. För Monika Lehvonen har det alltid varit det mänskliga mötet som varit drivkraften. Omhändertagandet och den första kontakten, och det var bland annat därför hon valde vårdgymnasiet och sedan en eftergymnasial utbildning i kvalificerad sjukvård tidigare i livet.

– Jag har ofta fått frågan om jag vill bli sjuksköterska, men det är inte min grej – jag vill jobba med människor och inte med dokumentation. Det var därför jag blev undersköterska.

Så när uska.se dök upp i flödet fyllde hon i sina uppgifter, önskemål och erfarenheter – lite på vinst och förlust för att se vad hennes möjligheter var. Och en tid senare plingade det till i inkorgen.

– Jag fick ett mejl från en nystartad hudklinik i min hemstad. Tjänsten verkade spännande så jag svarade att jag var intresserad och dagen därpå ringde deras HR-ansvariga upp för en telefonintervju. Två dagar senare var jag på plats för en till intervju och veckan därefter hade jag fått jobbet, berättar Monika.

Uska.se matchar undersköterskor, personliga assistenter och vårdbiträden med arbetsgivare inom vården i hela Sverige. I stället för cv och personliga brev är det dina erfarenheter och önskemål samt arbetsgivarens behov som styr.

– Matchningen var helt klockren – jag skrev egentligen inte så mycket mer än att jag var intresserad av att jobba på vårdcentral och måndag till fredag, samt fyllde i mina erfarenheter. Så det här blev verkligen helt rätt!

Vi har också givit Uska förtroende

Vad är Uska?

Sveriges största matchningstjänst för arbetsgivare, undersköterskor, vårdbiträden och personliga assistenter. Uska matchar kandidater mot lediga jobb utan CV och personligt brev. Alla våra kandidater har fyllt i sina kunskaper, erfarenheter och önskemål så att ni som arbetsgivare enkelt kan hitta den kandidat som just passar er verksamhet. Ni slipper långa och utdragna rekryteringsprocesser och får samtidigt endast kontakt med de kandidater som verkligen vill arbeta hos just er.

Jag är arbetsgivare och vill veta mer om Uska



Vad är Uska?

Sveriges största matchningstjänst för arbetsgivare, undersköterskor, vårdbiträden och personliga assistenter. Uska matchar kandidater mot lediga jobb utan CV och personligt brev. Alla våra kandidater har fyllt i sina kunskaper, erfarenheter och önskemål så att ni som arbetsgivare enkelt kan hitta den kandidat som just passar er verksamhet. Ni slipper långa och utdragna rekryteringsprocesser och får samtidigt endast kontakt med de kandidater som verkligen vill arbeta hos just er.

Jag är arbetsgivare och vill veta mer om Uska